Malawi - The Warm Heart of Africa
Den 1 Februari lämnade vi våra äventyr i Tanzania bakom oss för att börja våra nya äventyr i Malawi.
Vi lämnade Tanzania med blandade känslor, jag kommer sakna Moshi och projekten där väldigt mycket men efter många tuffa transportdagar lägst Lake Tanganyika så kändes det skönt att rulla på asfalterade vägar och in i Malawi igen.
Dock så har Tanzania fångat en stor del av mitt hjärta och jag är säker på att jag kommer att komma tillbaka dit en dag.
Detta skulle bli våran andra tur till Malawi, liksom Tanzania och Kenya så har även Malawi fångat våra hjärtan och därför valde vi att ta en till tur tillbaka dit igen.
Förra året skrev jag också flera blogginlägg om Malawi så i detta blogginlägg så hade jag tänkt att nischa in mig på våran resa till Likoma Island.
Likoma Island ligger i Malawisjön och tillhör Malawi även fast ön är omringad av Mozambiques vatten.
Det bor ungefär 6000 personer på Likoma och ön har blivit en viktig transport och smuggelväg mellan Malawi, Mozambique och Tanzania som alla har en del av sjön.
Det finns några olika alternativ för att ta sig till ön, t.ex så finns det en liten flygplats på ön men det allra vanligaste sättet att ta sig dit är genom att ta en av dem två färjorna som avgår från många olika platser i Malawi, Mozambique och Tanzania.
På ön så hittar man en handfull av boenden med pris mellan 20 USD per natt till 1000 USD per natt, en gammal kyrka, lokala restauranger och barer, ett litet sjukhus och skolor.
Ön är klädd med vita sandstränder, kala gröna kullar som antagligen en gång varit skog och det växer hundratals baobab träd på ön.
Dem flesta som bor på ön sysslar antigen med fiske eller med småskaligt jordbruk.
Det finns ett stort bekymmer på ön att motivera barnen att gå i skolan, dem tjänar så pass bra på fisket så dem vill hellre arbeta med det.
Malawisjön är en av dem 10 största sjöarna i värden och har ett djup på över 700m och är faktiskt en av dem minst förorenade sjöarna i världen.
Vattnet är mörkblått med klar sikt och det är väldigt svårt att tänka sig att man befinner sig mitt ute på en afrikansk sjö.
Sjön innehåller över 700 olika fisksorter där det största innehavet är färgglada ciklider men krokodiler och flodhästar har även funnit ett hem i sjön.
Sjön är livsviktigt för miljontals människor och jag hoppas på att den inte blir ett överfiske eller att den blir förorenad i framtiden.
Vi åkte som sagt in i Malawi den 1 Februari och spenderade våra första dagar på Mushroom Farm i Livingstonia innan vi tog oss ner till Nkhata Bay vid sjön.
Jag och Stellan hade ju redan varit på dem här ställena men vi gillade dem så mycket så vi bestämde oss för att åka tillbaka en gång till så att Jimmy skulle få chansen att se dem också.
Vi hade tänkt oss att stanna i Nkhata Bay bara några nätter men efter vi hört från så många andra turister hur häftig Likoma Island var så bestämde vi oss för att stanna för att invänta färjan.
Vi kom till Nkhata på en tisdag och efter mycket frågande och undersökningar fick vi reda på att vi skulle behöva vänta ända tills nästa måndag innan vi fick chansen att åka med färjan.
Det var otroligt svårt att få tag i information om biljetter och avgångar och ju mera vi frågade ju mer förvirrade blev vi.
Tillslut så trodde vi att vi hade fått tag i all information vi behövde, båten skulle gå på måndagkväll någongång mellan 18:00-00:00 och vi skulle köpa biljetterna på måndagmorgonen.
Vi väntade i Nkhata i nästan en vecka tills det tillslut blev måndag och vi var supertaggade på att åka till Likoma.
Vi tog oss ner till färjeläget på morgonen för att köpa biljetter och för att vara säkra på att vi fick hyttplatser i båten.
När vi väl kom dit så fick vi berättat för oss att om man ville ha hyttplats så skulle man ha ringt en vecka tidigare till Monkey Bay och bokat via dem som såklart ingen hade berättat för oss...
Personen som kunde kolla upp om det fortfarande fanns möjlighet att få en hytt var ju såklart inte på sitt kontor på den ända kontorsdagen han hade på hela veckan och hans telefon var såklart avslagen.
Vi vandrade runt på marknaden i Nkhata någon timme i hopp om att personen skulle dyka upp men det gjorde han aldrig.
Vi lämnade vårt telefonnummer på kontoret i hopp om att han skulle ringa oss när han kom tillbaka.
Medans vi väntade så åkte vi tillbaka till vårat boende för att käka lunch.
Personalen på boendet försökte också sitt bästa med att ringa runt till dem kontakterna dem hade på båten för att se om det fanns möjlighet till att få en hytt.
Efter lunchen åkte vi tillbaka till hamnen men den här gången hade vi beslutat oss för att vi bara skulle köpa vanliga biljetter, det verkade ju vara helt omöjligt att få tag på en hytt.
Att köpa vanliga biljetter var inga problem och personalen sa att vi skulle befinna oss på färjan runt 19:30-20:00.
Klockan var 19:30 när vi hade tråcklat oss upp till första klassen på färjan Ilala som var däcket högst upp på båten.
Tredje klassen var längst ner på båten och kostade 20 SEK och där fick man trängas med hundratals människor och alldeles för mycket gods plus att man fick hålla sig vaken på grund av det vackra domnande motorljudet.
Andra klassen kostade 40 SEK och ärligt talat så såg jag inte en sån väldigt stor skillnad från den tredje klassen förutom att man fick tillgång till att äta på restaurangen om man nu hade råd med det.
Första klassen kostade 60 SEK och var längst upp på båten med ett stort öppet däck och en stor bar med tak över huvudet, här fanns det även sittplatser och gott om utrymme för att allt gods var intryckt på tredje och andra klassen.
Vi fick tag i ett bord med 4 stolar nära baren med utsikt över kanten av färjan som fick bli våra sovplatser för natten.
Vi beställde in ett par öl och satt och njöt av kaoset som myllrande nedanför oss när människor och gods skulle packas in på färjan.
Timmarna gick och gick tills klockan tillslut blev 00:00 och färjan bestämde sig äntligen för att lämna hamnen (bara 4 timmar försent).
Turen skulle ta oss cirka 8-10 timmar och som tur var så var vattnet lugnt och stilla och det regnade inte den natten.
Klockan var nog runt 03:00 när vi hade fått i oss tillräckligt många öl för att kunna sova på färjegolvet.
Jag vaknade till vid soluppgången när färjan stannade vid Chizumulu Island som ligger i närheten av Likoma för att hämta upp mera passagerare och gods.
Vid öarna finns det ingen riktigt hamn så alla människor och gods fraktas till land med lokala båtar och kanoter.
Jag lyckades slumra till igen några minuter och efter kanske 3 timmars total sömn så anlände vi äntligen till Likoma.
Jag, Jimmy och Stellan var helt förstörda och antagligen fortfarande fulla när vi skulle tränga oss ner för trapporna för att ta oss till den båten som skulle ta oss in till land.
Färjan använde sig av livsflotten för att frakta passagerare och gods gratis till land men det kryllade även av lokala båtar som försökte skynda på avlastningsprocessen genom att köra sina egna båtar och ta betalt någon slant för att komma till land.
Vi lyckades trängs oss fram för att få en plats i livsflotten och på sidan av båten stod det klart och tydligt: Max 22 passengers.
Vi var minst 45 människor och flera hundra kilo gods på dem lilla livsflotten och vi var så tunga att vattnet var millimeter ifrån att läcka in på båten innan kaptenen tyckte att det var dags att köra in mot land.
Detta är ju såklart livsfarligt eftersom även fast alla dem här människorna praktiskt taget är uppvuxna i vattnet så kan väldigt få simma men som tur var gick allt bra och vi kom säkra in till land.
Vårt boende hette Mango Drift och låg en timmes gångtid från ”färjeläget” och men en tung resväska och afrikansk hetta så var en promenad dit inte ett alternativ för oss så vi hoppade på en varsin motorcykel istället.
Vi är alldeles för tunga och osmidiga för deras lokala kinamotorcyklar så det var inte en enkel tur fram till Mango Drift men vi klarade oss iallafall hela vägen fram och efter en lång natt så var vi helt slut när vi kom fram till Mango Drift och däckade direkt.
Mango Drift var det billigaste boendet på Likoma men det var väldigt bra standard och boendet låg helt underbart till med en vit lång sandstrand precis vid vattnet med solnedgången framför en.
Här fick man låna gratis kajaker och det fanns möjlighet till diverse båtturer och aktiviteter.
Men mycket mer än så finns det inte att göra på Likoma och när man väl valt att ta sig dit så är man fast i minst 4 nätter innan man kan hoppa på Ilala igen tillbaks till fastlandet.
Utöver oss så bodde det ett nyzeeländskt par och en holländare på boendet som vi blev vänner med.
Dem första dagarna gjorde vi faktiskt inte så mycket mer än att ta det lugnt, läsa bok, kajakpaddling, vandring och bada i det underbart blåa vattnet.
Innan vi åkte till Likoma så hade vi hört rykten om att det bodde en galen Britt på ön som höll på att bygga en trädkoja någonstans på ön och att det skulle finnas en australisk kille på ön som jobbade med att flyga en stor drönare med medicin från fastlandet i Malawi till Likoma Island.
Vi ville ju såklart träffa dem här tokarna men visste inte riktigt hur vi skulle få tag i dem.
Andra kvällen på ön när vi satt och kollade på solnedgången kom det helt plötsligt en speedboat fullt med fiskeutrustning i full fart och körde upp på stranden.
Ut ur båten steg det ut 3 herrar och gick emot oss vid baren.
Dessa 3 herrar var ju såklart Andrew(Britten), Julius(Australiensaren) och deras vän Wez som var född i Malawi men studerat och bott i England.
Dem kom med cigg i munnen och öl i handen och presenterade sig för oss.
Dem tog 3 snabba öl i baren medans vi pratade om vilka vi var och dem berättade ju såklart vilka dem var och dem ville gärna att vi skulle komma och se Andrews trähus.
Efter det hoppade dem på båten igen för att köra vidare till nästa Lodge.
Efter några timmar kom dem vinglande tillbaka till Mango Drift för att ta några till öl med oss.
Det första Andrew gjorde var att beställa in 6 st sambuka och tände eld på dem och limmade fast glasen med hjälp av elden på våra bröst, sedan skålade vi glas mot glas och försökte få bort det fastlimmade glaset från bröstet för att dricka upp sambukan.
Vi hade en roligt kväll och vi lovade att hälsa på morgonen efter.
När vi senare pratade med lokalbefolkningen tyckte dem att Andrew var helt tokig dels för att han pratade lokala språket helt flytande, dels för att han älskade att festa och dels för alla hans galna projekt.
Han hade tydligen byggt nästan alla boenden på Likoma men sålt alla.
Han har bott där till och från i 25 år och 4 månader varje år kommer hans barn dit för att bo med honom.
Hur galen han än var så var han väldigt miljömedveten och såg till att alla hans båtar (utom speedboaten) hade segel och han seglade så mycket han kunde och försökte allt han kunde för att släppa ut så lite koldioxid som möjligt.
På 3 års tid hade han även planterat 60.000 träd på ön och han mål var att fortsätta plantera 20.000 träd varje år.
Vi besökte aldrig Andrew dagen efter, dels för att vi var bakis och dels för att det regnade hela dagen men morgonen därpå strålade solen och gänget på Mango Drift bestämde sig för att ta en båttur runt ön. På båtturen fick vi bada och snorkla, käka lunch på en lokal restaurang, besöka en stor katedral som byggdes på tidigt 1900-tal, gå på den lokala marknaden och sen till sist så stannade vi på Andrews strand för att se hans nya Lodge.
När vi väl kommit fram så fick vi reda på att han hade seglat över till Mozambique för att hämta upp några Sydafrikaner.
Vi fick ändå lov till en rundtur på det nya boendet och det var sjukt häftigt.
Allting var byggt av trä och allt trä hade han fått tag i genom att köpa gamla lokala båtar, både sjunkna och trasiga.
Trät var cederträ och det doftade underbart i alla rummen.
Allting i rummen var väldigt stylish och om jag någonsin kommer tillbaks till Likoma så kommer jag garanterat bo där.
Stranden var kritvit och vatten var blått och baren låg precis på stranden.
Om man hade sätt boendet på en bild på Booking.com så hade det kunnat vara på vilken paradis ö som helst i Sydostasien, men nog om det nu.
Efter 4 nätter så var det dags för oss att lämna Likoma för att ta oss tillbaka till fastlandet.
Färjan tillbaka till fastlandet gick någongång mellan 08:00-13:00 från ”hamnen” från Likoma men Mango Drift personalen körde dit oss runt 09:00 för att vi skulle vara säkra.
När vi satt oss vid våra platser och kikade ut för att se på när dem små lokala överlastade båtarna packade Ilala med människor och gods så såg vi helt plötsligt Andrew och han crew komma inseglade med öl i handen mot färjan.
Dem började klättra upp på färjan och lasta över gods till segelbåten som dem beställt från Lilongwe.
Efter dem lastat upp allt så kom dem upp för att snacka med oss.
Nu hade dem även med sig dem två Sydafrikanska killarna dem plockat upp dagen innan från Mozambique.
Dem beställde in några bärs (glöm inte att detta var 09:00 på morgonen) och berättade att dem varit uppe hela natten och festat.
Efter dem hällt i sig några öl och rökt några cigarretter sa dem hej då till oss och klättrade högst upp på färjetaket och hoppade ner i vattnet.
Bjorn, en av killarna stannade kvar på färjan för att han också skulle ta sig till fastlandet.
Vädret dagen vi åkte med Ilala var helt perfekt, skönt solljus, sval bris och helt lugnt och underbart vackert vatten.
Vi spenderade hela dagen med Bjorn som jobbade som safariguide i Malawi men tröttnat på att allt var för ”ovilt” så han hade lyckats få tag i ett land i Mozambique där han höll på att bygga en hydda där han skulle bosätta sig.
Bjorn hade levt ett vilt liv som safariguide, tjuvjagat tjuvjägare, militär, party underhållare och nu ville han bli någon sorts vild äventyrsguide.
Han och Andrew har ett samarbete tillsammans och deras nästa projekt var att ta med turister på en kanotsemester runt om hela Lake Malawi.
Detta är ju såklart väldigt svårt för man åker faktiskt i 3 stycken olika länder så jag vet inte riktigt hur dem kommer att lösa det med poliser och myndigheter men här i Afrika finns det alltid en väg.
Vi drack öl i det underbara vädret på den otroligt vackra sjön och berättade storys hela dagen till varandra till solnedgången kom och vi anlände igen till Nkhata Bay.
Om ni klickar på länken nedanför så får ni se en liten video från våra äventyr i Malawi!
https://www.youtube.com/watch?v=aJ9zPQgsDTQ
Nkhata.
Tränger oss ut till livbåten.
Fullproppat.
Ilala.
Baobab.
Annat Baobab.
Mango Drift från ovan.
Likoma.
Solnedgång, eller uppgång?
Gammal katedral på ön.
Från Andrews sovrum.
Sten + Sten = ?
Julius klättrar upp på Ilala för att lasta material.
Lokala båtar.
Vatten.
Vatten + kanot.
Glada barn.
Samma glada barn från en annan vinkel.
Ilala by night.
Ilala by day.
Soluppgång vid den andra ön.
Andra klass.
Konstig spindel på ön.
Jimmy skyddar sig från solen.
Kommentarer
Skicka en kommentar